Meditatie

Meditatie

Iedereen heeft wel eens gehoord van meditatie en de meeste weten ook wel dat het goed voor je is. Ook wordt mediteren vaak geassocieerd met lang stil op een kussentje zitten. Soms is het ook lastig om even te tijd te nemen voor onszelf met het drukke leven wat we hebben. Even pauze nemen en tot onszelf komen hebben we meestal ook niet geleerd.

Uit wetenschappelijk onderzoek is steeds meer bewijs van de voordelen die meditatie heeft op je gezondheid. Zo kan het helpen tegen stress, een te hoge bloedruk, vermindert het angst en piekergedachten en zorgt het voor meer focus en concentratie en emotionele balans. Tevens versterkt het ook je immuunsysteem waardoor je minder snel ziek wordt. Inmiddels is ook bewezen dat het de pijn verlicht bij chronische ziektes.

Zoals velen heb ik van tijd tot tijd moeite om een gezonde balans te vinden tussen werk, kinderen opvoeden, moestuin onderhouden, tuincollectiefactief aanwezig zijn, familie, vrienden, hobby’s en mijzelf. Ook voor mij zit uren lang zitten op een kussen er niet in. Daarom ben ik ooit begonnen met Tai Chi wat meditatie in beweging is en ben ik op zoek gegaan naar andere vormen van meditatie. Gelukkig zijn er vele vormen van meditatie en meditatieve oefeningen, oefeningen die je overal en altijd kan doen. In plaats half uur zen op je kussen te zitten en de rest van de dag gestresseerd rond te lopen kan je met deze oefeningen op elke gewenst moment een meditatief momentje hebben. Even een pauze van een minuut of twee.

Je bent het grootste deel van de dag in je hoofd, maak er een fijne plek van.

*Steven Laureys

Workshop Kennismaking met Meditatie

Graag neem ik je in 4 avonden van één uur mee door de wondere wereld van meditatie. We gaan aan de slag met ademhalingstechnieken en oefeningen, welke een rode draad zijn door nagenoeg alle oefeningen, zittend, staand, liggend, met open ogen, met ogen dicht, adem halen is gratis, altijd aanwezig en een focus punt voor meditatie. Daarnaast doen we loopmeditatie, kleine oefeningen, een klein beetje filosofie en ‘trucjes’ om vanuit je hoofd in je lichaam te komen.

Je zal merken dat tijdens het mediteren je afgeleid wordt door gedachten, gevoelens, geluiden, prikkels uit je omgeving. Dit is niet meer dan menselijk. Dit is helemaal oké, laat je niet frustreren en breng rustig je aandacht terug naar je ademhaling of de oefening.

 

Deelname en tarieven

Vanaf september 2024 volgen er nieuwe workshops. Nieuwe data word binnenkort bekend gemaakt.